onsdag 20 april 2011

Reviews April 2011

Ibland dyker det upp massa kul i brevlådan eller när man är på spelningar. Tyvärr har jag ganska ont om tid för att skriva direkt om dem. Vissa band plockar direkt till mina kassettutgivningar. Hur som helst, nu har jag en bunt skivor avlyssnade.

Pastoratet skickade mig sin demo CD, "Ur Dödlig Synvikel". Stort plus till medföljande brev.
Har läst lite vad andra tyckt & hade låga förväntningar. Men ack, det är ju en riktigt bra demo. Snyggt gjord, kanon ljud & bra låtar. Det som är negativt är att det spretar åt lite olika håll, båda med fart & stil. Deras ösiga låtar påminner mig om Röten Tandkräm & Antrikå, två gamla favoritband från Trollhättan. Tycker även att det doftar Sator om vissa låtar, fan om det inte är lite Noice också. Riktigt feta melodier. Om Pastoratet kör på med ösiga låtar vill jag höra mer. Lyssna HÄR

Femtekolonnare skickade mig ett fett paket bestående av 2 CD-R & en kassett. "In Vino Veritas" innehåller 16 låtar & klockar in på 11 minuter, här går det alltså undan. Fan vet vad jag ska skriva men jag gillar det som fan, ettt  inferno av ljud & oljud. Kolla upp & är du bandbokare så boka! Nästa släpp vill jag se på vinyl.

Av Franz i  Angelpiss  fick jag deras demo. Inspelad för ett år sedan & mycket har hänt... Kan inte säga att denna har snurrat mycket hos mig. Visst finns det mycket som är bra men som helhet klickar det inte. Däremot har Angelpiss spelat in massa nytt & de låtarna är riktigt bra. Franz tyckte själv att det var som ett nytt Angelpiss & det kan jag bara hålla med om. Bäst med hela demon är förpackningen som jag tycker är sjukt snygg.

Avfart 33 är ett nytt favoritband. Lite metal & mycket Discharge med en grym sångerska. Fick deras demo i världens coolaste omslag i tyg. Bara att klippa så har man en snygg patch.
I skrivande stund är Avfart ute på en liten turné, kolla upp! LP´n komer snart också. Tror att den kommer att vara med på min årsbästa.

Tott Band "Utklädd Hund"
Ryckte in som vikarie & fick jobba med Tott från GBG Punx, det blev en massa prat om musik & svunna tider.
Han berättade att han just nu har bandet "Tott Band" & tryckte på mig deras CD-R. Visste att det inte skulle vara Punk utan mer "back to the roots" från 60 & 70 talet. Bluesdoftande rock är inte riktigt något som faller mig i smaken men det finns några riktiga pärlor, "Mördar Anders" & "Mental Huligan", som påminner mycket om Johan Johansson.
Ingen hemsida men mail: tott40(at)hotmail.com

The Sick " Matahazure"
Ett skönt gäng från Japan. Trodde det var en 7" men i fodralet låg en CD, tuff förpackat. När jag googlat runt lite så hittade jag följande beskriving, "Svensk Råpunk i samma anda som Asta Kask & Sötlimpa". Nja, där kan jag inte hålla med. Visst, dom diggar säkert Asta & SLA men det låter mer som 77-Punk i ett rasande tempo. Tycker att det låter mer amerikanskt än svenskt. Svängigt & kul men tyvärr får jag nog säga att om ni ska köpa något kul från Japan så kolla efter något annat.

Ursut "Mot Väggen" 1, 2, 3, 4......9, 10 - out! Knockdown.
6 feta käftsmällar. Brulalt, hårt & besinningslöst. Ändå vill jag ha mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar