söndag 1 april 2012

Rebell Robert

Han sjunger om livet som rebell

Han blev hemlös som 16-åring och började spela i tunnelbanan 1989 för att få ihop till mat och husrum.
23 år senare har "RebellRobert" fått ordning på sitt liv – men tunnelbanan är fortfarande hans främsta scen.
Nu är Stockholmsprofilen aktuell med föreställningen "Mitt liv som REBELL" där han sjunger och berättar sin minst sagt annorlunda historia.
– Den handlar om mitt liv och min kamp, säger han.
Robert Rebell, jo han heter faktiskt så på riktigt, är inget annat än en modern Stockholms-institution. Han har nått miljoner med sin musik under åren i tunnelbanan. Först över hela stan men, sedan år 2000 är han stationär på Slussens tunnelbanestation.
– Jag blev utslängd hemifrån när jag var 16. Min far kunde inte acceptera att det skulle finnas en punkrockare i radhuset i Norsborg. Jag hade precis börjat lyssna på Ebba Grön och fastnade för låten "Vad skall du bli" där texten går "Fortsätt fortsätt å va dig själv, fortsätt fortsätt å va rebell". När jag var var 18 år bytte jag namn till Robert Rebell, så jag heter det officiellt faktiskt. Och sen kom jag på att det blir ännu häftigare som artistnamn om jag byter plats, "RebellRobert". Många tänker på en snubbe som röjer med en AK5:a när de hör ordet rebell, men jag är inte den typen av rebell. Jag är en kärleksrebell, säger han.

"Fick 100 kronor om jag höll käften"


Och 23 år senare har RebellRobert fortfarande inte lämnat tunnelbanan.
– Tunnelbanan räddade livet på mig. När jag blev hemlös tog det fem år innan jag fick rum på ett hotellhem. Och det är kallt på gatorna. Tunnelbanan blir roligare med musik, det blir trevligare och tryggare för alla. Jag står på Slussen mellan 22 och 04 eller 23 och 05 varje fredag och lördag. Och på onsdagar och torsdagar spelar jag 16 till 18 eller 17 till 19. Jag har inte övergett tunnelbanan.
Minns du ditt första gage?
– Ja, det var en arg medelålders finsk man som gav mig 100 kronor om jag lovade att hålla käften, haha.
I dag har Robert Rebell ett ordnat liv. Han går i skolan, har en bostad och är efter många års kamp självförsörjande på sin musik. Och nu är han högaktuell med en föreställning om sitt liv – "Mitt liv som REBELL".
– Den kommer att handla om mitt liv. Från min uppväxt fram till i dag. Men det blir inte så långdraget som det låter, vi håller på i en timme ungefär och det blir både berättelser och låtar. Fokus är såklart på min hemlöshet. Om min kamp, att inte hamna i drog eller alkoholträsket, jag har ju aldrig hållit på med det där. I stället har jag spelat och sjungit ihop mina pengar och gått från natthärbärge till att så småningom få eget boende.

"Inte kul att bli betraktad som ett ufo"


Just Sanna Carlstedt är en av de stora anledningarna till att Robert Rebell har fått ordning på sin tillvaro.
– Ja, jag går ju andra året på Visskolan i Västervik och det är tack vare Sanna Carlstedt. Vi lärde känna varandra i tunnelbanan när hon kom fram till mig och frågade om jag ville spela in en låt med henne. Sen bjöd hon ner mig till Västervik och sen dess är jag såld på visor.
– Det var också hon som övertalade mig att söka in till Visskolan och jag bodde ju i Västervik i ett helt år. Hon startade också en pengainsamling på Facebook för att jag skulle kunna studera och det var många som hjälpte till. Jag har henne att tacka för mycket.
Han nämner också Allt om Stockholm i samma andetag.
– När jag fick Allt om Stockholms pris "Bäst i Stan" 2004, det var vändningen för mig. Då kände jag mig accepterad och det var magiskt. Jag menar, mina föräldrar har inte accepterat mig än i dag. Det är en annan generation, alla som sticker ut är konstiga och farliga. Det är inte kul att bli betraktad som ett ufo av sina biologiska föräldrar. Men jag måste få leva mitt liv!
Och RebellRobert har många strängar på sin lyra framöver.
– Jag ska följa med Sanna Carlstedt ut på turné nu i vår, och agera förband. Och sen håller fotografen Johan Andersson på att fotografera mig till en fotobok om mitt liv. Det har han gjort i snart ett och ett halvt år. Det är riktigt kul!

Läs mer om RebellRobert och vad han har för sig på www.rebellrobert.se

Saxat från alltomstockholm.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar